Nem OKJ képzés. A képzésben való részvétel feltételei: Munkahelyi jóváhagyás, ajánlás
Tervezett képzési idő: 24 óra
A képzés módszere: csoportos oktatás
A képzés maximális csoportlétszáma: 20 fő/csoport
Megszerzendő kompetenciák:
Változáskezelés, változásvezetés, stratégiaalkotás, motiválás
A tréning célja:
- Fejleszteni a készségeket a változás kezelése terén
- A változáshoz való személyes viszonyulások azonosítása
- A változás okozta feszültség csökkentése
- Felismerni és vállalni a változás szükségszerűségét
- Pozitív jövőkép kialakítása
Képzési tematika:
Programindítás, célok, elvárások 1 óra
Megfelelően kezelni, irányítani és előre mozdítani a változásokat 2 óra
- A személyes változás kihívásai (személyes változást modellező gyakorlat és csoportos feldolgozása)
- A változás természete (tréneri input: a változás természete, stabilitás és változás, a változás szintjei)
Meglátni a lehetőséget a változásokban 2 óra
- A változások hatása (csoportos konstrukciós gyakorlat a változások hatásainak modellezésére)
- Eddigi változásvezetési projektjeim – kritikus tényezők (a résztvevők összegyűjtik az eddigi változásvezetési projektjeik során összegyűlt tapasztalataikat, azonosítják a kritikus tényezőket)
Változó feltételek között is fenntartani a kimagasló teljesítményt 1 óra
- Csapatom és a változás (a résztvevők elemezik csapatuk összetételét, a csapattagok változásokhoz való viszonyulása alapján)
Pozitív attitűd kialakítása, támogatni, erősíteni a változásra irányuló erőfeszítéseket 1 óra
- Személyes viszonyulás a változásokhoz (rövid tréneri input)
- A változásokra való személyes reagálások módja (rövid tréneri input)
- A résztvevői változásra való reagálásának jellegzetességei (önértékelés és visszajelzések gyűjtése-attitűdgrafikon)
Képessé válni az első és másodfokú változás megkülönböztetésére 2 óra
- Változáskezelés (komplex esettanulmány)
- Esettanulmány feldolgozása (egyénileg és kiscsoportban a tréner által vezetett tevékenység során)
Tartós másodfokú változás elérése a szükséges premisszaváltással 9 óra
- Változásvezetési forgatókönyv (csoportos gyakorolás: A sürgősség érzetének megteremtése)
- Lehetőség-fenyegetés mátrix
- A mátrix alkalmazása
- Változásvezetési forgatókönyv (csoportos gyakorolás: A változást végigvivő koalíció létrehozása)
- A változás kulturális valamint hatalmi-politikai oldala
- Érdekek és ellenérdekek a változási folyamatok során
- A változások kritikus tényezői
- Érintettek elemzése
- Változásvezetési forgatókönyv (csoportos gyakorolás: Közös vonzó jövőkép megfogalmazása és kommunikálása)
- Jövőkép kialakítása
- A jövőkép vonzóvá tétele
- Változásvezetési forgatókönyv (csoportos gyakorolás: A változás végrehajtása)
- A változás megvalósítása, implementálása
- Célfüggvény és alakulása a változások során
- Változásvezetési forgatókönyv (csoportos gyakorolás: rövid távú sikerek megtervezése és ütemezése)
- Sikerek és kudarcok a változási folyamat során
- Változásvezetési forgatókönyv (csoportos gyakorolás: A változások intézményesítése)
- A változások beépítése a meglévő struktúrákba és rendszerekbe
A változás optimalizálása, stabilizálása 1 óra
- Változáskezelési forgatókönyv (tréneri input, csoportos munka)
Ellenállások típusai 1 óra
- Ellenállások a változásokkal szemben és kezelésük (tréneri input, kiscsoportos gyakorlat)
- A változással szembeni ellenállások okai (tréneri input, kiscsoportos gyakorlat)
Ellenállások kezelése 1 óra
- Az ellenállások kezelése (tréneri input, kiscsoportos gyakorlat)
A változás sikeres megvalósítása a szervezetben 1 óra
- A változási folyamatok támogatás (tréneri input)
- Vezetői és egyéb támogatás a változási folyamatok során (tréneri input)
Egyéni fejlődési tervek 1 óra
- A változások kezelése személyes szinten (tréneri input)
- Egyéni akciótervek készítése: amit megtanultam, amire figyelni fogok (egyéni munka, plenáris feldolgozás)
A program zárása 1 óra
- A résztvevők visszajelzése, a program értékelése, a visszajelző lap kitöltése (tréneri összefoglaló, egyéni visszajelzések)
Alkalmazott módszerek:
Oktatói input: rövid elméleti bevezetés egy témakör tárgyalásához, illetve az adott blokk végén a lezáráshoz, a tapasztalatok összegyűjtéséhez.
Helyzetgyakorlatok: a tárgyalt témához kapcsolódó játékok, amelyek egy szempont alapján szimulálnak helyzeteket (pl. tehetségek felismerése, a tehetség ismérvei, motiválás, stb.), és a résztvevők ennek alapján elemezhetik a hatásos, illetve gátló viselkedéseket.
Szerepjátékok: a résztvevők által, a mindennapos gyakorlatukból hozott példák eljátszása és közös elemzése. A helyzetgyakorlatokról és a szerepjátékokról videofelvétel is készülhet, amelynek visszanézésével elmélyíthető az elemzés, hatékonyabbá válik a személyes visszajelzés
Kiscsoportos munka: egyes témák mélyebb elemzése céljából a résztvevőket még jobban bevonó kiscsoportos módon dolgozunk. Itt mindenkinek nagyobb lehetősége van a részvételre, mint a nagyobb létszámú közösségben, és ezáltal a tanulságok is személyesebbek.
Oktató filmek: a képzés témájához kapcsolódó tematikus film, amely bemutatja a lehetséges megoldásokat, illetve felhívja a figyelmet a tipikus buktatókra.
Plenáris megbeszélések: a teljes csoport részvételével egy-egy téma, jelenség feldolgozása – ilyen például a napi program értékelése, amely során a csoportműködés törvényszerűségeit saját élmény szintjén lehet megtapasztalni és feldolgozni.