Változáskezelés tréning

Nem OKJ képzés. A képzésben való részvétel feltételei: Munkahelyi jóváhagyás, ajánlás

Tervezett képzési idő: 24 óra

A képzés módszere: csoportos oktatás

A képzés maximális csoportlétszáma: 20 fő/csoport

Megszerzendő kompetenciák:

Változáskezelés, változásvezetés, stratégiaalkotás, motiválás 

A tréning célja:

  • Fejleszteni a készségeket a változás kezelése terén
  • A változáshoz való személyes viszonyulások azonosítása
  • A változás okozta feszültség csökkentése
  • Felismerni és vállalni a változás szükségszerűségét
  • Pozitív jövőkép kialakítása

Képzési tematika:

Programindítás, célok, elvárások 1 óra

Megfelelően kezelni, irányítani és előre mozdítani a változásokat 2 óra 

  • A személyes változás kihívásai (személyes változást modellező gyakorlat és csoportos feldolgozása)
  • A változás természete (tréneri input: a változás természete, stabilitás és változás, a változás szintjei)

Meglátni a lehetőséget a változásokban 2 óra

  • A változások hatása (csoportos konstrukciós gyakorlat a változások hatásainak modellezésére)
  • Eddigi változásvezetési projektjeim – kritikus tényezők (a résztvevők összegyűjtik az eddigi változásvezetési projektjeik során összegyűlt tapasztalataikat, azonosítják a kritikus tényezőket)

Változó feltételek között is fenntartani a kimagasló teljesítményt 1 óra

  • Csapatom és a változás (a résztvevők elemezik csapatuk összetételét, a csapattagok változásokhoz való viszonyulása alapján) 

Pozitív attitűd kialakítása, támogatni, erősíteni a változásra irányuló erőfeszítéseket 1 óra

  • Személyes viszonyulás a változásokhoz (rövid tréneri input)
  • A változásokra való személyes reagálások módja (rövid tréneri input)
  • A résztvevői változásra való reagálásának jellegzetességei (önértékelés és visszajelzések gyűjtése-attitűdgrafikon)

Képessé válni az első és másodfokú változás megkülönböztetésére 2 óra

  • Változáskezelés (komplex esettanulmány)
  •  Esettanulmány feldolgozása (egyénileg és kiscsoportban a tréner által vezetett tevékenység során)

Tartós másodfokú változás elérése a szükséges premisszaváltással 9 óra

  • Változásvezetési forgatókönyv (csoportos gyakorolás: A sürgősség érzetének megteremtése)
    • Lehetőség-fenyegetés mátrix
    • A mátrix alkalmazása
  • Változásvezetési forgatókönyv (csoportos gyakorolás: A változást végigvivő koalíció létrehozása)
    • A változás kulturális valamint hatalmi-politikai oldala
    • Érdekek és ellenérdekek a változási folyamatok során
    • A változások kritikus tényezői
    • Érintettek elemzése
  • Változásvezetési forgatókönyv (csoportos gyakorolás: Közös vonzó jövőkép megfogalmazása és kommunikálása)
    • Jövőkép kialakítása
    • A jövőkép vonzóvá tétele
  • Változásvezetési forgatókönyv (csoportos gyakorolás: A változás végrehajtása)
    • A változás megvalósítása, implementálása
    • Célfüggvény és alakulása a változások során
  • Változásvezetési forgatókönyv (csoportos gyakorolás: rövid távú sikerek megtervezése és ütemezése)
    • Sikerek és kudarcok a változási folyamat során
  • Változásvezetési forgatókönyv (csoportos gyakorolás: A változások intézményesítése)
    • A változások beépítése a meglévő struktúrákba és rendszerekbe

A változás optimalizálása, stabilizálása 1 óra

  • Változáskezelési forgatókönyv (tréneri input, csoportos munka)

Ellenállások típusai 1 óra

  • Ellenállások a változásokkal szemben és kezelésük (tréneri input, kiscsoportos gyakorlat)
  • A változással szembeni ellenállások okai (tréneri input, kiscsoportos gyakorlat)

Ellenállások kezelése 1 óra

  • Az ellenállások kezelése (tréneri input, kiscsoportos gyakorlat)

A változás sikeres megvalósítása a szervezetben 1 óra

  • A változási folyamatok támogatás (tréneri input)
  • Vezetői és egyéb támogatás a változási folyamatok során (tréneri input)

Egyéni fejlődési tervek 1 óra   

  • A változások kezelése személyes szinten  (tréneri input)
  • Egyéni akciótervek készítése: amit megtanultam, amire figyelni fogok (egyéni munka, plenáris feldolgozás)

A program zárása 1 óra   

  • A résztvevők visszajelzése, a program értékelése, a visszajelző lap kitöltése (tréneri összefoglaló, egyéni visszajelzések)

Alkalmazott módszerek:

Oktatói input: rövid elméleti bevezetés egy témakör tárgyalásához, illetve az adott blokk végén a lezáráshoz, a tapasztalatok összegyűjtéséhez.

Helyzetgyakorlatok: a tárgyalt témához kapcsolódó játékok, amelyek egy szempont alapján szimulálnak helyzeteket (pl. tehetségek felismerése, a tehetség ismérvei, motiválás, stb.), és a résztvevők ennek alapján elemezhetik a hatásos, illetve gátló viselkedéseket.

Szerepjátékok: a résztvevők által, a mindennapos gyakorlatukból hozott példák eljátszása és közös elemzése. A helyzetgyakorlatokról és a szerepjátékokról videofelvétel is készülhet, amelynek visszanézésével elmélyíthető az elemzés, hatékonyabbá válik a személyes visszajelzés

Kiscsoportos munka: egyes témák mélyebb elemzése céljából a résztvevőket még jobban bevonó kiscsoportos módon dolgozunk. Itt mindenkinek nagyobb lehetősége van a részvételre, mint a nagyobb létszámú közösségben, és ezáltal a tanulságok is személyesebbek.

Oktató filmek: a képzés témájához kapcsolódó tematikus film, amely bemutatja a lehetséges megoldásokat, illetve felhívja a figyelmet a tipikus buktatókra. 

Plenáris megbeszélések: a teljes csoport részvételével egy-egy téma, jelenség feldolgozása – ilyen például a napi program értékelése, amely során a csoportműködés törvényszerűségeit saját élmény szintjén lehet megtapasztalni és feldolgozni.